tisdag 22 maj 2012

Estellefunderingar

Idag döptes Sveriges nya tronarvinge med pompa och ståt. Kul med fest i Stockholm! Det bidrar förhoppningsvis till att locka ännu fler turister till huvudstaden.

Jag kan dock inte hjälpa att evenemanget reser vissa funderingar som säkert retar en del av mina mer rojalistiska partikompisar. Men det bjuder jag på, vi är ju ett parti med högt i tak.

Det första jag reagerade på var informationen att vår religionsfrihet inte gäller för Estelle. Hon måste av någon anledning tillhöra den protestantiska tron för att kunna ta över tronen så småningom. Känns inte särskilt modernt

Eftersom alla andra medborgare själva kan välja om man vill tillhöra någon kyrka eller stå utanför, borde detta såklart gälla även Estelle. Hon ska ju representera alla inriktningar, eller hur?

Apropå evenemang och festligheter. Uppenbarligen hade polisen en bråd dag med bevakning och eskorter. Undrar om fakturan för detta skickas till hovet? 
Det borde inte vara någon större skillnad i allmänintresse mellan ett idrottsarrangemang och detta. Eller?

Relaterat: AB, AB, DN, DN, SvD, SvD.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inte så högt i tak, Dick.

Anonym sa...

Det är så mycket annat man också undrar när det gäller vår kungafamilj..

Ta nu detta med att de påstås "öppna dörrar" och gynna vår export med miljardbelopp årligen.

Det första jag läser i tidningen om prinsessan Estelles första officiella uppdrag på kungens födelsedag är att Estelles jacka är gjord av Dior i Frankrike - som så vitt jag vet är en republik.

Därför undrar jag varför lilla Estelle vill gynna den franska modeindustrin istället för att skapa arbetstillfällen åt den svenska?

Men detta tycks vara i paritet vad resten av kungafamiljen sysslar med. Vilka dörrar vill prins Daniel öppna genom att köra Lexus? Eller kungen genom att köra Mercedes eller Porsche?

När man väljer semesterort gynnar man då de länder som är monarkier? Rivieran? Brasilien?

Och när man väljer att plugga vidare vart åker man då? New York?..

Jag blir mer och mer övertygad om att kungafamiljen i själva verket är smygrepublikaner..

Dick Bengtson sa...

#Anonym2# Var de åker på semester eller pluggar, vet jag inte om det har med saken att göra. De gör väl som de flesta andra (låt vara med större plånbok), de väljer ställen som passar deras önskemål.

När det gäller exporten och "dörröppning" för svensk exportindustri, är jag övertygad om att kungafamiljen gör en bra insats. Förvånansvärt många länder verkar vilja sola sig i den kungliga glansen.

Själv tycker jag det fungerar bra som det är, även om det i mitt tycke är otidsenligt att ärva ett officiellt ämbete.

Jag tror trots allt att en representativ monarki är både bättre och billigare (!) än att ha en president utan makt, som dessutom ska väljas om regelbundet till stora kostnader.

Anonym sa...

Representativ monarki är en beteckning som inte finns. Är den din egen så vänligen definiera.

'President utan makt' är inget att ha. Sverige behöver en statschef med statschefs befogenheter, skild från statsministerämbetet. En statschef som väljs med en egen mandatperiod, begränsad till två perioder. Vald av folket - inte av riksdagen.

Per Kjellén