onsdag 21 september 2011

Lyxlinjer och plankarbuss

Flera bussbolag ligger i startgroparna för att starta nya busslinjer i Stockholm. Vissa tänker sig konkurrera med kvalitet, såsom Internetuppkoppling, kaffe och morgontidning. Andra bolag tänker sig att fylla de sträckor där idag SL av olika skäl ger sämre eller ingen service.

Jag måste erkänna att jag är en aning ambivalent inför detta. Å ena sidan är det kanonbra för valfriheten att medborgarna erbjuds nya spännande alternativ, å andra sidan känns det inte bra när så många aktörer ser en marknad i nya busslinjer. Det innebär ju att SL inte klarar av att tillgodose de behov som uppenbarligen finns.

I Tyresö har vi länge påpekat för SL att förbindelserna mellan östra kommundelarna till Tyresö Gymnasium är urusla. Dessutom finns behov av busslinjer i ganska nya områden som Skälsätra. Ännu har vi inte sett några resultat, men trägen vinner. Kanske finns det någon frisk entreprenör som vågar satsa?

I helgen hade ”plankarbussen” premiär. Den ordnas av dem som antingen tycker att SLs taxa är för hög eller som av någon anarkistisk anledning inte vill betala alls, utan parasitera på dem som gör rätt för sig. 
Bussen, en gammal Scania från 67, åkte något slags ärevarv för att rekrytera nya resenärer.
Undrar hur de gör framöver? Även gamla Scaniabussar behöver ju tanka ibland. Vem ska betala den påfyllningen? Eller tänker de ta springnota även från bensinmacken?

Apropå lyxlinjer, så känner jag mig allt mer tveksam till den planerade spårvägslinjen till Ropsten?

Det finns ju redan en tunnelbanelinje som börjar och slutar där! Finns det inte andra mer angelägna behov att tillgodose? 
Ta en funderare till, är min uppmaning till SLs styrelse. När rälsen väl är lagd står vi där med en saftig nota, och då är det för sent att ångra sig.

Relaterat: DN, DN, SvD.


2 kommentarer:

Cobran sa...

Ja det finns ju även medborgare i det här landet som "gör rätt för sig" som inte röstar på KD, M, SD, C, Fp. Svårt att tro kanske men så är det. Att välja en avgiftsfri lokaltrafik är kanske i dina ögon svårt att förstå då ingen kan tjäna pengar på det. Men är det egentligen det som är poängen? Vi tjänar ju massor med pengar ifall vi styr över privatbilismen till kollektivtrafiken även om det inte hamnar i någon specifik persons ficka. För är det så viktigt att någon tjänar pengar på en tjänst?

Vi är rätt många som anser att SLs taxa är för hög, och den borde sänkas eller tas bort helt och hållet. SL lägger ner mängder av pengar på nya sätt att kolla ifall folk har biljett. Jag tror att de pengarna plus de medel man tjänar på att ta bort spärrvakter går hand i hand. De ytor som frigörs kan givetvis användas till något som kan generera skatteintäkter.

Om man lägger ihop utgifter för spärrvakter, biljettkontrollanter, nya system för avläsning av biljetter, som verkar dyka upp i parti och minut men aldrig fungera bra skulle man kunna dra in rätt bra med utgifter för SL. Då kanske inte tanken att ha en avgiftsfri lokaltrafik är så långt borta?

Du vet väl själv hur trevlig det är att åka buss? Ett fint sätt att möta medmännsikor på. Ett bra sätt tt umgås och nätverka. Du vet väl själv hur mycket trevliga människor du möter på bussen varje morgon?


Har svårt för ditt ordval när du kallar den nya avgiftsfria bussen för "Plankarbussen", sticker det så dina ögon bara för att någon skaffar en ideell sponsring på en buss och att ingen tjänar något på den? Är det så himla viktigt att inget ska vara gratis? Och varför nedlåter du dig till att påstå att de som driver detta stjäl bensin? Är alla som bedriver ideell verksamhet tjuvar i dina ögon? Det ganska många i vårt samhälle som ordnar avgiftsfria arrangemang av den enkla anledningen att man vill att så många som möjligt ska få ta del av det. Gratisbussen eller som du kallar den Plankarbussen. är en betald och sponsrad verksamhet som bedrivs på grund av de skäl som du inledde din krönika om. Det är för dyrt. Det handlar inte om några påsar chips som du och dina kompisar i Arbetarpartiet Moderaterna vill påskina. Det är nämligen så att det är redan nu alldeles för många chipspåsar som Anders Borg har satt i sig.

Jag är inte en barskrapad person på något sätt, men jag har svårt att förstå att vi ska höja priset för kollektivtrafik när vi ska dra ner på utsläpp och minska bensinförbrukningen.

Ledsen att säga det men du, och via din blogg även dina vänner i Moderatiska Arbetarpartiet, eller vad ni nu kallar er, drar ett löjets skimmmer över de de som inte har så välbeställt, dels de som definitivt inte har råd att bekosta SL kort (som man på detta sätt stänger ute från arbetsmarknad och dylikt), dels de som arbetar för en bättre miljö. Visst vi är inte lika rika som ni men vi betalar skatt som alla andra. Åtminstone gör jag det. Du vill påskina att vi som vill ha en billigare kollektivtrafik är skattesmitare, och som du säger ”inte gör rätt för oss” det är lögn och jävligt förnedrande. Vad har du för bevis för att påstå att de som åker gratisbussen är skattesmitare? För det är ju det som du vill påskina, eller har jag fel där?

Om du och kamraterna i partiet förlöljigar de som inte har råd med bussbiljetten vilket arbetarparti är ni egentligen då?

Dick Bengtson sa...

#Cobran# Det var mycket på en gång. Kul att mitt inlägg engagerar.

Jag talar inte om att smita från skatten. Var får du det ifrån? Jag talar om de som plankar i kollektivtrafiken och därmed låter de som betalar sin resa stå för notan, tillsammans med oss övriga skattebetalare, som inte så ofta åker kollektivt.

Jag vet att det kan vara trevligt att åka buss ibland, men låt mig välja själv!

Slutligen, Cobran, det finns inget som är gratis i detta sammanhang. Någonstans finns det alltid någon som står för notan, frågan är bara vem?