fredag 27 november 2009

Ägget är löst

Efter det att Koenigsegg hoppat av sitt Saabköp är det många spekulationer om vad som kommer att ske nu med Trollhätteföretaget.
Kommer GM att ta tillbaka Saab i sin familj? Kommer något statligt kinesiskt bilföretag och handlar? Slutar det i konkurs?

Jag har inget svar på frågan men efter att staten via både föregående och sittande regering på olika sätt pumpat in 14 miljarder, mest i form av tidigarelagda infrastruktursatsningar såsom motorvägar och järnvägar, utan att någon synbar förbättring kan skönjas kan jag i alla fall konstatera en sak, Saab säljer fortfarande alldeles för få bilar!

Vad beror det på då? Det finns säkert analytiker som har egna svar men min åsikt är att Saab har ingen egen profil. Inte säkerhet, inte lyx, inte lågpris, inte miljövänlig, inte sexig, inte snygg, inte ful...
Vill man vara elak kan man säga att det är en typisk svensk bil, lagom i allt, och det har uppenbarligen inte gått hem.

Vad ska göras då? Ja en sak är säker, staten ska inte äga bilfabriker och det finns inget som säger att staten skulle lyckas där en sådan organisation som GM misslyckas.
Dessutom finns det en gammal tumregel för investeringar: Man ska inte kasta friska pengar efter sjuka. Den regeln passar nog tyvärr här också.

Relaterat: AB, AB, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Andra bloggar om ,, , .

Inga kommentarer: