fredag 16 oktober 2009

Tiden e L

I svensk fotboll kommer det länge att talas om den Lagerbäckska epoken och historieskrivningen kommer att rätta sig efter det. Således benämns kommande år som e L, efter Lagerbäck. Olle Nordin, förresten, är en typisk f L.

Man måste absolut lyfta på hatten för vad han åstadkom med sina sidekicks Tommy och Roland även om han själv startade som en sådan (sidekick alltså). Att ta Sverige med vårt lilla befolkningsunderlag till så många mästerskap är riktigt bra trots att vi aldrig riktigt lyckades i slutspelen.

Spekulationerna om vem eller vilka som ska efterträda L är i full gång. Svennis verkar vara det hetaste namnet och han uppfyller i alla fall ett av mina krav, han klär i kostym. L såg mest ut som en skrämd konfirmand de gånger som någon (Lagrell?) tvingade på honom en.

Andra heta namn som det pratas om är Hasse Backe, Erik Hamrén och Lennartsson från U21-landslaget. Den sistnämnde trillar bort direkt på ett annat av mina krav, förnyelse. Att ha jobbat nära Tommy Söderberg skapar inga nytänkare. Han är inte kostymtypen han heller, förresten.

Finns det inga andra namn då? Jo, jag vet flera stycken. Till att börja med Stefan Rehn. Han må vara gammal djurgårdare men har också lirat i mitt favoritlag i Premier League, Everton, viket förlåter en hel del.
Varför då just han? Jo, Stefan Rehn har, tillsammans med Jonas Olsson, visat en egenskap som få andra allsvenska tränare, nämligen mod. Mod att släppa fram unga egna svenska spelare, egna produkter eller värvade i närområdet. När andra tränare vid skador desperat köper en ”videojugge” eller brasse som inte platsar i någon annan liga så släpper Stefan Rehn fram en 18-årig mittback i en viktig allsvensk match. Tufft, tycker jag!

I övrigt tycker jag att ett nytt tandempar med Roland Nilsson och Jonas Thern skulle vara spännande. De känner varandra väl och har egen internationell erfarenhet och båda klär i kostym.
Just det, att klä i kostym, vet jag inte om den som garanterat kommer att ta över om fyra, fem år gör. Vem talar jag om? Henke såklart! Oddset att han är förbundskapten senast 2015 är just nu under 2,30.

Relaterat: AB, AB, AB, Exp, Exp, Exp, Exp, DN, DN, DN, SvD, SvD.

Andra bloggar om , ,, .

Inga kommentarer: