Sveriges dåliga resultat i PISA-mätningarna känner alla
till. De enda delmomenten svenska elever toppar är typ ”sen ankomst” och
”skolk”. Flera lovvärda initiativ, bl a mer matte och tidigare betyg, är på
gång. Men ingen verkar vilja eller våga ta tag i ett av, enligt mig, de
grundläggande strukturproblemen.
Vilka är det då, undrar du kära läsare? Jo, lärarnas
arbetstider, antal lektionstimmar per år och terminsindelningen.
De skolterminer som svensk skola idag tillämpar härrör sig i
mångt och mycket från bondesamhället. Ett samhälle som byggde på att även
barnen hjälpte till ”hemma på gården”. Exempelvis var höstlovet från början till
för att bärga årets potatisskörd. Det långa sommarlovet behövdes för att
arbetet på gården under den ljusaste perioden var som mest arbetsintensiv.
Sportlovet var från början ”kokslovet” som infördes för att
spara på bränslet, koks och kol, som användes för att värma upp skolorna. Som
den uppmärksamme läsaren noterar så har vårt samhälle utvecklats en hel del
sedan den tiden.
Samhällsutvecklingen har också lett till att kraven på våra
barns kunskaper och färdigheter har ökat i samma takt. Nuförtiden är det nästan
omöjligt att få ett fast jobb om man inte har minst komplett
gymnasieutbildning. Mycket mer kunskap i olika ämnen ska förmedlas och läras in
på, i princip, samma antal skoldagar. En väldigt svår ekvation att få ihop.
De flesta lärare i Sverige har s k förtroendetid. Det
betyder, lite förenklat, att veckoarbetstiden består av en reglerad del,
undervisning och en del gemensam planerings- och konferenstid på skolan, samt
en oreglerad som ska användas till planering, rättning, föräldrakontakter mm.
I
något avtal finns siffran 45 timmar i veckan. Det är en avtalsreglering som
innebär att de lov som även lärarna har, till stor del är kompledigt, bortsett
från de fem veckorna som är standard för de flesta andra som jobbar.
Förtroendetiden innebär också att det är svårt för en lärare
att hävda att hon/han inte är i tjänst om en förälder hör av sig på kvällstid.
Det har gjorts några försök med 40-timmars arbetsvecka för
lärare utan någon större succé vad jag vet. Svårigheten med dessa försök har
varit att det varit frivilligt, mot en viss lönebonus, för den enskilda läraren
att delta. Eftersom man numera arbetar allt mer i arbetslag så krävs
ju, naturligtvis, att alla vill vara med om försöket ska lyckas, och så har sällan varit fallet.
Nu måste vi ju ställa oss frågan, i ljuset av PISA och allt
fler föräldrar som säger upp sitt föräldraansvar, vem eller vilka den svenska
skolan är till för?
Det givna svaret måste ju bli för eleverna och samhället.
Inte för lärarkåren. Här finns det alltså ett antal heliga kor att ”slakta”.
Mina förslag är följande:
**Ändra terminsindelningen till tre terminer. Korta
sommarlovet till max sex veckor och jullovet till max en vecka.
Då finns det
också möjlighet att utöka timplanerna för att få med fler mattetimmar,
idrottstimmar och annat som skulle behövas. Det skulle också ge utrymme för mer
undervisning individuellt och i smågrupper vilket inte minst skulle gynna barn
och ungdomar från icke ”studievana” familjer. Det finns många länder som har
ett sådant system redan idag.
**Ändra alla lärares arbetstid till 40 timmar per vecka, med
fem veckors semester, som för de flesta på svensk arbetsmarknad.
Höj samtidigt lärarnas
löner med minst 10 000 per månad. Jag tror att de flesta tycker att
läraryrket är underbetalt, men lika många har svårt att tycka synd om en
yrkesgrupp som trots allt har så många lediga dagar. En sådan radikal
förändring av villkoren skulle, på sikt, höja yrkets status och få många fler att
välja lärarutbildningen i första hand.
Det här kommer aldrig lärarfacken att gå med på, säger då
den som vill invända. Nja, kanske inte till en början, men som jag skrev här
tidigare, vem är skolan till för?
Jag vill dessutom gärna tro att även
lärarfacken har intresse av att höja skolans och lärarnas status i samhället. I
de flesta andra branscher har man fått anpassa sig till samhällets utveckling.
Nu är det dags för skolan att göra detsamma!
politik, ekonomi, välfärd, skatter, skolan, undervisning, lärare, elever, funderingar, valfrihet, utbildning, samhälle, framtiden, löner, facket.
Andra bloggar om
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar