måndag 20 januari 2014

Späd inte på politikerföraktet

Idag skriver jag en debattartikel i nättidningen Vi i Tyresö. Den handlar om hur oppositionen i Tyresö använder kommunallagen för att fördröja ett beslut som de inte gillar. Frågan det gäller är att låta hyresgästerna i ett bostadsområde ägt av kommunens bolag, köpa sina lägenheter och omvandla dem till bostadsrätter. Istället för att rakt ut säga att man är emot, så använder man formalia för att fördröja och förhala.

Jag kan också tillägga att det vid behandlingen i Kommunstyrelsen, 17 december, inte togs upp krav på de kompletterande analyser man efterlyste i Kommunfullmäktige. Nej, man lät helt enkelt en månad rulla på för att ytterligare kunna fördröja beslutet.

Debattartikeln i sin helhet läser du här.

 Jag mycket väl förstå och sympatisera med den besvikelse och frustration de boende som satt på fullmäktigeläktaren kände och uttryckte.  Det värsta av allt var att de förmodligen inte riktigt förstod oppositionens krumbukter.

Vill de inte sälja? Varför gör de så här?

Igår kväll, debatterade finansminister Borg och socialdemokraternas ekonomiska talesperson Andersson i TV. Jag tror ämnet var balansen i statsbudgeten. Normalt sett anser jag att Anders Borg är en briljant debattör, men igår föll även han i fällan att tala mer om motståndarnas tillkortakommande än om vad han själv vill.

Jag tror, tyvärr, att de väljare som blev något klokare efter den debatten kan räknas på ena handens fingrar.

Att dribbla med formalia eller att bara kritisera sina politiska motståndare, riskerar att ytterligare späda på det politikerförakt, som redan finns hos många medborgare. Det riskerar dessutom att det blir ännu svårare att få nya krafter att engagera sig i politiken. Detta sammantaget kan i längden vara ett hot mot demokratin.

Som flitig debattör vet jag hur lätt det är att själv bli en del av pajkastningen i sin iver att argumentera för sin sak. Jag vet hur det kliar i fingrarna när man ser urusla och dåliga förslag och ska villigt erkänna att jag ibland inte kan hålla mig.

Men till mitt försvar, så jag i alla fall medveten om problemet.

Min förhoppning är att kommande valrörelse kommer präglas av debatter där man så långt möjligt inte bara kritiserar sina motståndare, utan även, i högre utsträckning än idag, lägger tid på att tala om vad man själv vill göra. Jag lovar i alla fall att försöka.


Relaterat: AB, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Satan i gatan, håller med dig fullständigt :-)
/ Jensa

Dick Bengtson sa...

#Jensa# Kul att vi är överens, för en gångs skull..;-)

Anonym sa...

Om jag skriver att i vår kommun är politikerföraktet större än någonsin kan du nog räkna ut i vilken kommun jag bor.

Nu såg jag inte debatten men av dina ord att döma känns det som om även den gode Borg håller på att kasta in handduken.

Det blir en kursändring i valmanskåren om herr Örebro lämnar skutan. Eftersom jag kan sitta här bakom skärmen och tycka precis vad jag vill sitter jag utan ansvar och det föranleder till att du inte implementerar tanken hos högsta partiledningen.

Har jag rätt eller jätterätt?

Håll ut i kylan, snart blir det varmare igen.

; )

Tugga

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Nej, jag tror inte hr Borg har kastat in några handdukar. I vanliga fall tycker jag han är en mycket skicklig och pedagogisk debattör, men i Agenda blev det inte bra. Fru Andersson var inte bättre hon, men hon tillhör ju inte "mitt" lag.

I övrigt förstår jag inte din kommentar. Bor du i Norrköping?