söndag 26 januari 2014

Konstigt, Lotteriinspektionen

Efter att ett antal fotbollsmatcher misstänkts vara uppgjorda, så föreslår nu Lotteriinspektionen en nationell handlingsplan.
Förslaget går ut på att alla som vill spela hos Svenska Spel eller ATG ska tvingas att registrera sig. Däremot vill man inte att matchfixning ska kriminaliseras.

Ett konstigt förslag, tycker jag.

För det första. Varför blanda in ATG i det hela? Såvitt jag vet handlar problemen, både nationellt och internationellt, om lagsporter, framförallt fotboll. Travsporten har inte haft några bevisade fall med uppgjorda lopp. Svenska Spel har ju redan beslutat att införa obligatorisk registrering från 1 juli.

För det andra. Inte kriminalisera? Nu är jag förvisso inte jurist, men att med mutor och andra påtryckningar förmå idrottare att inte göra sitt bästa, är inte det en form av bedrägeri eller korruption?

För det tredje. Så länge vi inte har ett system med licenser för de spelbolag som vill verka i Sverige, kommer ett sådan här förslag bara gynna de utlandsbaserade bolagen. Det i sin tur får konsekvensen att det riskerar bli mindre pengar till ungdomsidrotten och hästsporten.

De här förslagen känns inte helt genomarbetade. Det verkar mer som något Lotteriinspektionen snott ihop för att inte riskera att anklagas för passivitet.


Relaterat: DN, DN, SvD, SvD, SvD, AB, AB.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallaballou ... jag läste inte hela bloggisen utan nöjde mig med första meningen ungefär och gläder mig som aktieägare i Betsson ... vojne, här sticker kursen upprätt närsomhelst om detta blir verklighet.

Money talks.

Ha det bra Dick. Jag aktiverar mig lite mer när jag hinner.

Tugga

Gratis travpengar sa...

Hej

dags att lämna svenska spel nu , ett sjunkande skepp.

utländska spelbolag regerar , hitta
denna site om Gratis trav pengar ,
aldrig att svenska spel eller ATG
skulle skänka bort gratispengar ,
bara utländska spelbolag som gör.


http://www.gratisbingopengar.com/gratistravpengar/