onsdag 16 oktober 2013

Så vill jag utveckla landstinget i Stockholm

Jag deltar i försöksnomineringen för Moderaterna i valet till Stockholms läns landsting för mandatperioden 2014-2018. Jag vill gärna ha din röst i denna försöksnominering.

I dagsläget är jag ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Tyresö. Jag sitter även med i Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige samt Miljö- och samhällsbyggnadsutskottet.

Jag försörjer mig som konsult i mitt eget företag.

Blir jag vald till landstingsfullmäktige, vill jag under perioden främst driva dessa frågor:

Cancersjukdomar kostar EU över 1 000 miljarder per år! Prostatacancer är landets vanligaste cancerform. Jag vill arbeta för att alla män över 50 i Stockholms län, aktivt erbjuds en undersökning i preventivt syfte.
Det behöver inte på något sätt vara kostnadsfritt. Min erfarenhet är att en kallelse/inbjudan gör att många gärna kommer och även betalar för tjänsten.
Ju fler fall som upptäcks i tid desto fler kan behandlas med framgång och fortsätta ett vanligt liv. Besparingarna för samhället kommer dessutom att bli mycket stora.

Ökade insatser mot välfärdssjukdomar som övervikt och sjukdomar orsakat av rökning.
Utbildning och information ska alltid föregå operationer inom dessa områden för att bryta osunda levnadsvanor.
Jag anser att det går att ställa högre krav på förändrad livsföring till dessa patientgrupper. Självklart ska hjälp erbjudas på olika sätt.

Stockholmsregionen växer och att behovet av smidiga genomfarts- och kringleder ökar är inte alls konstigt. Lösningen är inte bara kollektivtrafik utan även miljösmarta bilalternativ.
Jag vill arbeta för att skapa hållbara lösningar för både bil- och kollektivtrafik i regionen.
Medborgarna ska kunna välja det som passar dem bäst i olika situationer.
Någon trängselskatt på Essingeleden ska inte införas innan förbifarten är klar. En sådan skatt slår hårt mot alla de pendlare som bor på ena sidan Storstockholm och arbetar på den andra.

Landstinget har en kulturbudget om 400 mkr. Jag vill arbeta för att effekten av dessa medel ska märkas mer i länet, inte minst i kranskommunerna.

Utöver dessa frågor är jag varm anhängare av en stram finanspolitik och lågt skatteuttag. Jag anser också att det arbete som Alliansen påbörjat för ökad valfrihet i vården måste fortsätta.

Vill du veta mera eller diskutera? Varmt välkommen att kontakta mig på dick.bengtson@gmail.com eller 070-336 89 16.

Relaterat: DN, SvD, SvD, SvD.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till
Jensa

Dick Bengtson sa...

#Jensa# Tack för det. Otur att du inte bor i mitt valdistrikt, eller hur?

Anonym sa...

Hej Dick.

Du slipar på valpropagandan. Det är helt rätt eftersom landstinget säkert är ett intresse du brinner för.

Tidigare har jag känt att du nästan tvingats dig till vissa åsikter för att de skall passa in i partiets tankebanor. Vi är helt överens att politikerna skall vara försiktiga med skattebetalarnas pengar. Vi är även överens om dina mål du nämnde i bloggen.

Vi leker med tanken att du blir högsta hönset i regionen. Då ställs krav på dig från alla håll. Kommunförbundet omfattar väl även regionerna? Jag vet inte men oaktat så måste väl regionerna också ha någon form av nationellt samarbete och någon slags intresseförbund likt Kommunförbundet? De har väl bytt namn förresten? Det är ju populärt emellanåt.

Fackföreningarna kan ställa till ett litet helvete för dig allteftersom tiderna blir bättre och bättre i Sverige.

Riksdagen kan vi utsatt för lobbygrupper som vill förstatliga skolan. Tanken finns redan. Vad tror du blir nästa steg? Du kanske får säga upp hela ledningsstaben/staberna.

Ledningen, läkarna, utredarna kan också försöka lägga krokben på dig. Det gäller ju att få sin egen lilla beskärda del av budgetn även nästa budgetår.

Journalisterna kan börja hemsöka dig och de kanske hittar en obetald p-bot från 1986. Ojojoj, de kan vara hemska.

Gamla ovänner från grundskolan berättar för journalisterna att du var en översittare och pennalist i fjärde klass. Du anar aldrig vad som komma fram. Behöver historierna om pennalismen vara sanna? Nix, pix men det gäller ju för tidningarna att sälja.

Grannarna kan bli sura på dig för att du inte fixar tandvård på närmare håll.

Har du ett svart får i släkten som är en riktig gammelkommunist? Då kan du få höra en hel del okvädingsord.

Vad säger dina barns vänner? "Hmm, Gustav. Din pappa är änna en sån där politikerpamp, vah? En sån där som bara kostar men inget gör?"

... med mera, med mera.

Ja, jag överdrev och ironiserade. Men det är helt sanslöst vad en intresserad eldsjäl kan bli utsatt för.

Om du kan stå upp rakryggad när det blåser tycker jag att du skall ta chansen att ta dig vidare. Även om vi inte delar åsikter jämt och ständigt, ibland gör vi men oftast inte, så känns du som en god politikerrepresentant.

Mvh
Tugga

Dick Bengtson sa...

#Tugga# Många kloka ord. Däremot har du fel i att jag "tvingat" på mig vissa av partiets åsikter. Sant är att jag (såklart) inte står bakom precis alla prioriteringar. T ex hade jag föredragit en generell sänkning av arbetsgivaravgifterna före en sänkning av bolagsskatten.
Men så tror jag att det är för de flesta politiskt engagerade. Dessutom är ju ett partiprogram också resultatet av en eller flera kompromisser.

Jag har skaffat en viss erfarenhet av "hårda vindar" och tror mig klara lite till om det skulle behövas (jag är ju en hyfsat van seglare...) så jag tänker ta chansen för att se hur långt det bär.

Tack för en gedigen och genomtänkt kommentar!