söndag 13 januari 2013

Idrottsgalan – så går det i år

Imorgon är det dags för årets Idrottsgala. 2012 års prestationer ska belönas. Min vana trogen har jag tagit en titt i kristallkulan och kan här ge en exklusiv förhandsinformation om vilka vinnarna blir.

Årets kvinnliga idrottare.  Här är priset vikt för Lisa Nordén. Att ta OS-silver, ett målfoto från guld, och vinna världscupen genom en bragdinsats, det slår inte de andra tjejerna. När det dessutom sker i en av de absolut tuffaste sporterna, så befäster bara det att Lisa vinner plättlätt.
Lisa Nordén in action
Årets manliga idrottare. Här är det möjligen lite svårare, eftersom vår största internationella stjärna, är en lagspelare, och inte vunnit några titlar. Men Zlatan vinner priset ändå på sina enastående individuella prestationer på planen.

Årets lag. Herrar Lööf och Salminen gjorde en fantastisk prestation genom att ta OS-guldet i den sista seglingen. Skulle jag få bestämma fick de priset. Nu tror jag ändå att handbollskillarnas silver kommer att väga tyngre.

Årets tränare/ledare. Det heter ju Svenska Idrottsgalan, och Pia Sundhages prestation skedde ju för USA. Det borde kanske inte vara något hinder, men jag tror ändå att Staffan Olsson och Ola Lindgren just därför får priset.

Årets nykomling. Jag både hoppas och tror att Jonas Blixt får priset. Att första året på den amerikanska PGA-touren vinna en tävling är både otroligt bra och väldigt svårt.

Årets prestation. Att ligga under med 4-0 på bortaplan, i en tävlingsmatch, mot Tyskland, och sedan vända till oavgjort är en prestation som juryn inte kan bortse ifrån. När det dessutom sker mot ett av världens absolut bästa lag i en av de absolut största sporterna, då är svaret givet.

Under galan kommer även det kanske tyngsta priset av dem alla, Jerringpriset, att avgöras och utdelas. Jag har tidigare vid flera tillfällen ifrågasatt röstningsförfarandet, som inbjuder till kampanjer från enskilda förbund. Den kritiken håller jag fast vid och hoppas att det inte blir så för tredje året i rad.
Jag håller även fast vid mitt tips, Zlatan Ibrahimovic, fast mitt hjärta klappar för Lisa Nordén.

Nu har ni facit. Kom ihåg var ni läste det först!

Apropå galor, så finns fortfarande tid att nominera till Kultur- & Idrottsgalan i Tyresö, 8 mars. Ta chansen om ni inte redan gjort det.

Relaterat: AB, AB, AB, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Inga kommentarer: