torsdag 7 juni 2012

Min startelva i EM

Imorgon startar fotbolls-EM. Enligt mig det näst största evenemanget vi har här i världen. Jag tycker alltså att detta är större än ett OS.

Var och varannan självutnämnd ”expert” håller nu på att hjälpa Erik Hamrén med att ta ut vilka elva spelare som ska starta i Sveriges första match, mot värdnationen Ukraina. Så varför skulle inte jag kunna göra det? Här kommer den i alla fall:

Målvakt
Johan Wiland
Ja, ni läser rätt. Jag blir rädd varje gång Andreas Isaksson tvingas ta bollen med fötterna och tycker det är dags för Wiland, som gör det bra i FC Köpenhamn hela tiden.

Backlinjen
Mikael Lustig – Olof Mellberg – Jonas Olsson – Martin Olsson
I valet mellan Jonas Olsson och Andreas Granqvist blir det också där fötterna som avgör mitt val. Min uppfattning är att Jonas Olsson är aningen vassare än Granqvist på att slå den första, viktiga passningen till mötande mittfältare och därmed starta ett kontrollerat anfallsspel.

Mittfältet
Sebastian Larsson – Pontus Wernblom – Kim Källström – Rasmus Elm
Det är dags att pensionera Anders Svensson och tacka för lång och trogen tjänst. Man såg tydligt att han inte hängde med i matchen mot Serbien.
Det svåraste valet är på vänstersidan, där jag till slut fastnar för Elm trots att han inte är vänsterfotad. Han visar dock upp ett moget spel och hans högerfot är ett vasst vapen på både frisparkar och hörnor. Jag skulle dock vilja se honom skjuta oftare på distans.

Forwards
Zlatan Ibrahimovic – Ola Toivonen
Med Zlatan som släpande anfallare är frågan vilken spelartyp som kompletterar honom bäst. Åtminstone i första matchen tycker jag att Toivonen ska få chansen från start. Inte minst för hans förmåga att göra avgörande mål. Han har en förmåga att dyka upp på rätt ställe i rätt tid. En egenskap en klassisk ”striker” har. Skulle det inte fungera finns Elmander och Rosenberg att sätta in för att s a s springa sönder motståndarnas försvar.

Jag tror f ö att Frankrike blir den svåraste motståndaren i gruppen. Det verkar som om den gamle eleganten, fransmännens svar på Kaiser Franz, Lauren Blanc, har lyckats skapa ett lag av många duktiga individualister.

Lite kuriosa till sist. Mitt livs första blogginlägg handlade om fotbolls-EM 2008. En del av spelarna är med även i år.

Relaterat: AB, AB, AB, AB, AB, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD.

Andra bloggar om, , , .

Inga kommentarer: