måndag 14 juli 2014

VM 2014 - En summering

Nu är det över. Det största och för mig viktigaste sportevenemanget alla kategorier. Tyskland vann och gjorde det rättvist.
En ny slags ”totalfotboll” har sett ljuset. Ett spel där alla försvarar och alla anfaller. Ett spel som kräver en delvis ny typ av spelare. En spelare som inte bara har teknik, utan även hjärta och lungor, att springa oerhört mycket, med bibehållen tekniskt skärpa.

Man ska komma ihåg att det krävs en mycket stark kondition för att orka med alla dessa stopp och starter, maxlöpningar och närkamper.

Den som såg Bayern München i förra årets CL-final, såg denna nya fotboll födas. Nu har tyska landslaget förädlat den ett steg till.

De som följt mina inlägg, inser att jag inte varit särskilt lyckad som tippare, men då har det också bjudits på en del överraskningar.

Här kommer ett slutbetyg i olika kategorier.

Största skrällarna:

1)      Att Italien och Spanien åkte ur i gruppspelet.
2)      Att Costa Rica gick till kvartsfinal.
3)      Att Brasilien utan Neymar, föll ihop som ett korthus.
4)      Att Colombia var så bra, utan särskilt namnkunniga spelare.

Bästa spelarna:

1)      Robben. Jag måste erkänna att jag hade fel. Gillar fortfarande inte hans filmningar, men han var bra.
2)      Mascherano som bar fram Argentina med stort hjärta.
3)      James Rodriguez. Vem trodde att någon som inte ens är största anfallsstjärnan i sitt klubblag skulle vinna skytteligan?
4)      Neymar som bar Brasilien på sina axlar fram till skadan.

Snyggaste målet: Språngskallen från van Persie i matchen mot Spanien.

Mest överskattade:

1)      Brasilianska forwards, förutom just Neymar. Att ett så stort fotbollsland inte får fram bättre anfallare är en gåta.
2)      Spanien. En era är slut. Jag kommer sakna Xavi och Iniesta.
3)      Hamrén som bisittare.

Nu får vi vänta i två år på EM-slutspelet. Det skulle vara kul om Sverige tog sig dit. Kan Costa Rica så kan väl vi?

Relaterat: DN, DN, DN, DN.

Inga kommentarer: