tisdag 9 juli 2013

Bokrecension – Utrensningen

Aliide och Ingel är systrar på den estniska landsbygden och de är kära i samma man, bonden Hans.

Estland ockuperas under andra världskriget av Sovjetunionen och det är under den skuggperioden som boken ”Utrensningen” av Sofi Oksanen till stora delar utspelas, blandat med de första stapplande åren som en demokratisk stat.
I boken får läsaren vara med om både ett historiskt trauma för landet, men även för huvudpersonerna. Dessutom knyter Oksanen skickligt ihop historien med en nutida upplösning.

Som den trogna läsaren av denna blogg vet, så har jag delar av mina rötter i grannlandet Lettland, som jag besökt många gånger, och i bokens beskrivningar kan jag känna igen den baltiska landsbygden som den var första gången jag reste dit, på tidigt 90-tal. Det var som att resa 30 år bakåt i tiden.

Man kan läsa boken, som en historia om olycklig kärlek, men även som en skildring av livet i en totalitär stat där ”storebror” strävar efter att ha kontroll över allt du säger och gör.

Jag kan förstå att boken har rivit upp känslor i Estland, men jag tror också att de baltiska staterna måste våga diskutera öppet vad som hände under den här perioden, för att kunna gå vidare i sin utveckling i ett fritt Europa.
Sofi Oksanen

Boken blev vinnare av Nordiska rådets litteraturpris 2010 och det valet kan jag mycket väl sympatisera med.

Jag tycker absolut att du ska läsa den, inte minst för att den beskriver en del av historien i vårt närområde som aldrig får glömmas bort.


Läs vad andra tycker här och här.

Relaterat: AB, AB, AB, SvD, SvD, SvD.

Inga kommentarer: