fredag 18 december 2009

En julsaga från Tyresö

Så här års blir man ju nyfiken på den aktivitet som pågår hos jultomten. Vad du kanske inte vet, kära läsare, är att trenden med lokalproducerat även nått tomtebranschen. I Tyresö har vi t o m två tomteverkstäder som jobbar stenhårt med övertid varje dag. Vi tar fram kristallkulan för att se hur 23 december kommer att bli!

Hos Rödtomten hittar vi tomtefar Markus som kliar sig i skägget av bekymmer. Det verkar som att han, tomtemor Maria och tomtenissen Inga har lovat Tyresöbarnen för mycket.
- Hur ska vi kunna leva upp till våra löften, klagar tomtefar. Julklapparna blir ju inte så stora som vi lovat.
- Inte vet vi, ropar tomtemor och tomtenisse i kör, vi ville ju bara väl och trodde att du hade koll på plånboken.
- Det var ju ert ansvar, svarar tomtefar Markus buttert.
- Jag tror jag vet, säger då tomtemor Maria och ler listigt. Vi slår in små julklappar i stora paket. Då får ju barnen med lite ren Tyresöluft på köpet.

Så de sätter igång med stor frenesi och ett berg av julklappar tornar snart upp sig i Breviksskogen.

- Det blev ju jättefint utropar familjen Rödtomte. Tänk vad lite luft kan göra. Hoppas inte Tyresöbarnen märker något!

Under tiden hos Blåtomtarna har man budgetmöte. Tomtefar Fred håller i klubban och tomtenissen Harald tycker till. Tomtemor Beatrice lägger sig inte i så mycket utan ropar från köket:
- Jag har gjort mitt, nu så jag värmer på julglöggen under tiden.

Blåtomtarna konstaterar snart att man hushållat så bra med julklappskassan även i år att det finns pengar över.

- Jag har en idé, utropar tomtefar Fred. Om vi skulle ge alla Tyresöbarn en extra julklapp genom att snygga till deras skolor och förskolor lite extra?
- Jättebra, ropar tomtenisse Harald. Vilken tur att vi har sådan ordning på ekonomin!
- Det är inte tur, svarar tomtemor från köket. Jag har alltid hållit hårt i kassan och inte ens unnat mig en sommarluva för mycket, så jag är glad att ni har tagit lärdom, pojkar.

Och även hos Blåtomtarna börjar det tuffa arbetet med alla julklappar och till sist är släden lastad och de ger sig iväg genom julnatten. Snöstormen viner runt knutarna och när familjen Blåtomte kommer till trafikljusen i Tyresö Centrum måste de helt plötsligt ta skydd bakom släden. Genom luften kommer massor med rödgröna, stora, lätta paket virvlande förbi och försvinner mot Haninge.

- Vilken tur att våra paket är stabila och inte innehåller luft, utropar tomtefar Fred. Det kommer barnen i Tyresö att tycka om!

(Det här inlägget har tidigare publicerats i Moderaternas tidning ”Vi i Tyresö”.)

Relaterat: AB, DN, DN, SvD, SvD, SvD, Exp.

Andra bloggar om , , , .

Inga kommentarer: