tisdag 24 juni 2008

Partistödet ökar – vad får vårt politiska system kosta?

SVT:s Rapport redovisade igår att partistödet mellan 2000 och 2007 ökat med 40 %. I min kommun Tyresö redovisas exempelvis en ökning med 29 %. Dessa siffror kan ju verka skrämmande och leda till ökat politikerförakt, men frågor som Rapport inte ställer är:

- Hur såg det ut före 2000?
- Hur använder partierna dessa pengar?
- Vad får vårt politiska system kosta?

Jag har inte svaren på dessa frågor men, kanske talar jag för min sjuka mor, är det så farligt mycket då? Hos oss i Tyresö handlar det på årsbasis om 127 kronor per invånare över 18 år. Vad får man för 127 kronor idag? Två flaskor halvbra vin, en skaplig varmrätt på krogen eller knappt tre dosor snus.

Det vi borde diskutera istället är om hela vårt politiska system borde göras om. Vilka alternativ har vi? Det skulle vara en mycket intressantare diskussion. Frågar man den s k bloggmaffian så vill de säkert styra landet med folkomröstningar på webben. Frågar man de svartklädda, maskerade yrkesdemonstranterna som alltid dyker upp där det är olika internationella toppmöten (hur har de råd?) så har i alla fall aldrig jag hört vad de vill, bara att vårt system av idag är skit! Vanligt folk, som inte bloggar eller kastar gatsten på polis och skyltfönster, vad tycker de?

Inga kommentarer: