Mp, påhejade av de andra röda partierna, vill att det är
kostnaden för en zon, oavsett längden på resan, som ska gälla. Det handlar
alltså inte om att nivån på enhetstaxan ska hamna på en genomsnittsnivå. En
sådan förändring skulle dränera landstingets ekonomi med upp till 350 miljoner
per år.
Ett argument som anförs är att det handlar om ”rättvisa”.
Det de då menar är rättvisa mellan olika typer av kollektivtrafikresenärer.
Det man väljer att inte ta upp, är det faktum att ungefär
hälften av den faktiska kostnaden för kollektivtrafiken subventioneras med
skattemedel. Eftersom förslaget inte innehåller någon egen finansiering ska de
som inte kan, eller vill, åka kollektivt bidra ännu mer via skattsedeln.
Hur ”rättvist” är det?
Jag kan hålla med om att dagens system för korta resor, den
s k Reskassan, inte är särskilt smidigt, och behöver förbättras och förenklas.
Men att lasta över ännu mer av kostnaden på skattebetalarna som av olika skäl
inte åker kollektivt, kan knappast kallas rättvist, snarare ekonomiskt
oansvarigt.
Vi ska självklart arbeta för att erbjuda en så bra
kollektivtrafik som möjligt, för att locka ännu fler att nyttja den. Det betyder inte att vi ska göra det genom
att indirekt straffa bilister!
Stockholm behöver både bra kollektivtrafik och bra
infrastruktur för bilar!
En annan infallsvinkel mot samma förslag hittar du här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar